Skocz do zawartości

[MTB] Trek, Canyon czy coś innego za ~4500zł?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, 

Wracam do rowerów (w ogóle) po długiej przerwie i jak wiadomo mnogość opcji przytłacza i chciałbym kupić sensownego, jak to mawiają "make my money worth". Największy problem: dawno nie jeździłem i sam do końca nie jestem przekonany do jakich zastosowań chciałbym. Niestety, oczekuję jakiejś "uniwersalności": raczej typowe trasy w lesie, single tracki z hopkami, okazyjnie traile i bikeparki, ale żeby też dało się dłuższą traskę strzelić. Oglądanie youtube z filmikami o rowerach nie pomaga 😜Niemniej jednak w oko wpadły mi trzy rowery które są dostępne w sklepach w różnych promocjach (aktualnie) w tym budżecie w moim rozmiarze (~170 cm/70kg, więc raczej S-ki):

  • Trek Procaliber 6 2025 - wydaje się najbardziej uniwersalną opcja, ale czy przeżyje bikepark? Trek reklamuje go jako XC do maratonów, no ścigać się nie zamierzam, trochę jakbym brał rower nie do tego co trzeba. No i przeglądając forum widziałem, że zawsze da się coś lepszego znaleźć
  • Trek Roscoe 7 - czy dłuższa trasa albo podjazd nie będzie męczarnią? 
  • Grand Canyon AL 6 - brak regulowanej sztycy i w sumie mój rozmiar właśnie zniknął, dostawa na przełomie roku, pozostaje czekać na outlety

Czy jakieś alternatywy dla tych rowerów? 

 

Edytowane przez TomaszKwiatkowski
rozszeżony opis trek procaliber 6
Odnośnik do komentarza

Kupiłem właśnie Treka Procaliber 8, to właściwie to samo co 6, ale inny amorek i kilka szczegółów - 
oddzielny wątek.

Zrobiłem na nim raptem kilkadziesiąt kilometrów, ale przetyrałem go konkretnie - głód MTB po latach był spory ;)

Ze swojej strony polecam, ale bardziej patrz na geometrię i swoje wymiary, bo te 3 co podałeś różnią się bardzo. 

Porównaj sobie tutaj

Odnośnik do komentarza

Alternatyw jak psów.

Pod te zastosowania potrzebujesz:
Nowoczesną ramę ze sztywną osią
Przyzwoity amortyzator powietrzny. A więc nie żaden śmieć firmy Suntour tylko "normalny" amortyzator firm RockShox, Fox lub Manitou
Hamulce. Czyli nie śmiecio-spowalniacze typu MT200 tylko hamulce MTB, minimum Shimano MT500 lub SRAM Level TL
Jakikolwiek przyzwoity  napęd począwszy od Shimano Deore lub SRAM SX, 11 lub 12-biegowy.
Jakieś koła co nie ważą tonę w rozsądnym standardzie pod obecnie obowaiązujace opony 2,35-2,4 cala
Czyli szerokość wewnętrzna nie mniej niż 25 mm, zalecane 30 mm
Przyzwoite, zwijane opony co nie ważą tonę.

Natomiast wskazane zastosowania się wykluczają. Do jazdy po lesie w płaskopolsce optymalny jest rower XC ze skokiem 100 mm.
Do jazdy po bike parkach full ze skokiem nie mniej niż 120 mm a na cięższych trasach 140 mm

Trek Procaliber 6 2025 to hardtail XC. Do jazdy po płaskopolskce i po najłatwiejszych trasach w górach typu Glacensis lub Świeradów
Ma ramę ze sztywną osią
Najtańszy amortyzator powietrzny RockShoxa niskiej jakości. Który nasz kolega mechanik na forum określa jako śmieć.
Atrapy hamulców i atrapy tarcz hamulcowych
Koła do rowery typu gravel a nie MTB

Grand Canyon AL6
Rama XC ze sztywną osią
Trochę lepszy amortyzator z lepszym tłumikiem
Spowalniacze MTB z tarczami z gównolitu. Ale tu wystarczy tylko klamki wymienić i tarcze żeby hamował na trudniejszych zjazdach.
Koła oblecą

W góry potrzebujesz myk-myka czyli opuszczaną sztycę podsiodłową

 

Odnośnik do komentarza
40 minut temu, jajacek napisał(a):

Trek Roscoe 7
Rama ze sztywną osią z geometrią typu Trail
Lepszy i sztywniejszy amortyzator
Atrapy hamulców i tarcz
Obręcze typu XC/Trail
Opony w cięższy teren
Myk-myk czyli sztyca opuszczana
To jest rower zdecydowanie najlepszy z nich do jazdy po górach.
Wymaga wymiany hamulców i tarcz.

Mi się we wszystkich Trekach te obręcze nie podobają. Kilku znajomych dość szybko miało z nimi problemy. Puki gwarancja - to wymienią, potem szrot. Najczęściej przy nyplach jakieś małe lub większe pęknięcia się pojawiają, zobaczymy jak będzie u mnie. Przewiduję wymianę całych kół i hamulców prędzej czy później 😋.

 

Odnośnik do komentarza

Te treki to nieporozumienie. ponad 4k za rower na QR 😕, w przyszłości nawet lepszych kół nie kupisz jak to zajedziesz. Uparcie trzymają się swojego standardu, gdzie cały świat leci na 12x148. 

Zgadzam się z Jackiem, potrzebujesz 2 rowerów albo większego budżetu. W opis fajnie wpadają rowery typu down country, czyli fulle o skoku 120 mm, może jakieś lekkie traile typu canyon neuron. Ja np. zakupiłem takiego Luxa traila ze skokiem 120 mm a później na dłuższe trasy zacząłem zabierać gravela 🙂 

Najbardziej uniwersalne są rowery XC, dość lekkie, wytrzymałe, z mniejszą czy większą wygodą oblecisz wszystko. Tutaj bym polecał rockridera race 700 za 4200, za 300 zł można go doposażyć w myk myka i mamy fajny uniwersalny rower ze świetnym kątem główki 67,5 stopnia. Jak uda Ci się zajechać markhora, co jest mega ciężkie, można tam wrzucić foxa 34 120 mm skoku za 200 euro. Wchodzą tam opony 2,5 cala. Nie znam tych kół, to jakiś nowy twór decathlona, ale decathlon ma dobrą gwarancję.

Jak budżet pozwoli, to bym z chęcią dołożyć do race 740 na karbonie. Podjeżdżanie w bike parkach stanie się przyjemnością, również konieczne dorzucenie sztycy za około 300 zł. 

Z zza granicy obecnie radon wygrywa, ma już wszystko czego potrzebujesz. 

https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-7.0-3

Odnośnik do komentarza

Utarło się, że rower HT z amortyzatorem o skoku 100mm to XC przy czym 99,9% tych rowerów nawet nie stało obok roweru XC. Pomijam, że dzisiaj nikt poważny nie jeździ XC na HT. Rower do XC(M,O, E itp.) jest skonstruowany do najszybszego pokonania trasy wyścigu, który trwa kilkadziesiąt minut. To zwykle przeciwieństwo komfortu. Geo wspierająca podjazdy. W terenien istotna technika jazdy. Pomimo na pierwszy rzut oka ascetycznej konfiguracji to bardzo drogie zabawki. To co powiszechnie zalewa sklepy to sa rowery ATB - tanie mięso armatnie do jazdy wokół komina. Najczęściej skonfigurowane bardzo niespójnie, z przemyceniem elementów śmieciowych.

Jeśli chodzi o rower prawdziwie uniwersalny to powinien to być ścezkiwiec (trail) ew. twór nazwany DownCountry ale z wypłaszczonym kątem główki (67 lub mniej stopni), długim rękach i możliwością przyjęcia komfortowej pozycji.

Odnośnik do komentarza

Nie do końca się zgodzę.
Termin ATB czyli All Terrain Bike zawsze mi sie podobał i uważam że jest za mało używany.
Co do XC to do niedawna królowały hardtaile. Na których wygrywano maratony MTB i łatwiejsze wyścigi XCO.
Obecnie jest taka konkurencja w World Cup jak XCC. Cross Country Short Track. Dopóki można było startować w XCC i XCO na różnych rowerach, prawie wszyscy jeździli XCC na hardtailu. Od kiedy zabroniono tego i muszą jeździć XCC i XCO na tym samym rowerze, jeżdżą na fullach.
Ostatnio dochodzę do formy i udało mi się pobić pare rekordów na mojej trasie w lesie na singlach.
Są to single bardzo korzeniste ale nie są to korzenie grubości uda jak w bikeparkach w górach tylko grubości ręki.
Jeżdżę tam na hardtailu XC na oponach 2,3 cala na obręczach 30 mm z Foxem o skoku 100.
Czy jest wygodnie? 
Jadąc ostatnio jechałem z amorem w pozycji środkowej trail. wykorzystałem 60 mm skoku. Jak otworzę go zupełnie to wtedy wykorzystam niemal cały skok.
Za wygodnie nie było, bo na takiej oponie na korzeniach telepie.
Kręgosłup też dostaje.
Ale jest to bardzo rozsądny kompromis na tego typu trasę pomiędzy fullem a HT. Przy znacznie mniejszych kosztach zakupu i kosztach utrzymania.
Dyskomfort nie jest za duży skoro mi, w moim wieku i wadze 86 za bardzo nie doskwiera.
Mam umówione wypożyczenie SantaCruz Blur i zobaczę czy pojadę szybciej.
Natomiast w górach to zupełnie inna bajka. Tam bez fulla w zasadzie nie pochodź. Chyba że do turystyki na takie trasy jak Glacensis.
Natomiast z tym ścieżkowcem to jednak widzę, że niekoniecznie ludzie się tak na niego zaszczepili. I widzę że jak mają pod górę ciśnąć na własnym napędzie to wolą na lekkim downcountry. A jak już bardzo trudny teren to na eletryku. Nie mam twardych danych ale mam wrażenie, że sprzedaż ścieżkowców idzie słabo.

 

Odnośnik do komentarza

Zapytany w tym temacie DeepSeek dał ciekawą odpowiedź:

 

Executive Summary

The market is in a state of divergence and specialization. While E-MTBs are the dominant growth engine in terms of revenue and new customer acquisition, the traditional bike categories are splitting into highly specific niches. Downcountry is the hottest segment in non-assisted performance bikes, while all-mountain/trail bikes are consolidating as the "quiver-of-one" for serious riders.


1. Trail Bikes (All-Mountain)

  • Definition: The traditional "quiver-of-one." Typically 140-160mm of travel, designed to climb competently but excel on technical, aggressive descents. Balanced geometry.

  • Sales & Market Position (2024-2025):

    • Status: Stable but Mature. Sales are not declining sharply, but they are not the growth segment they once were.

    • Audience: The core, experienced mountain biker. This person likely owns one high-quality bike and wants it to do everything well.

    • Price Point: Remains strong in the mid-to-high ($3,500 - $8,000) range, as these riders invest in performance.

  • 2025 Tendencies:

    • Consolidation: The line between "Trail" and "Enduro" is blurring. Many new trail bikes are adopting longer, slacker, and more aggressive geometry, making them nearly as capable as enduro bikes from a few years ago.

    • Focus on Refinement: Innovation is about fine-tuning suspension kinematics, improving weight, and integrating new standards (e.g., UDH hangers, better cable routing) rather than radical redesigns.

    • The "Do-It-All" Compromise: As Downcountry bikes get more capable and E-MTBs handle the big days, the trail bike's role is becoming more defined as the uncompromising choice for the pure rider who values fitness and skill on natural, challenging terrain.


2. Downcountry (DC) Bikes

  • Definition: A sub-genre of XC (Cross-Country). Lightweight, efficient bikes with 115-130mm of travel, but with modern, more relaxed geometry than traditional XC bikes. They climb like rockets and are surprisingly capable on descents.

  • Sales & Market Position (2024-2025):

    • Status: The Hottest Growth Segment in Non-E-Bikes.

    • Audience: Fitness-focused riders, former XC racers, and experienced riders who value climbing efficiency and agility but don't want a nervous, outdated geometry. It's also a great "second bike" for enduro riders who want a fun, snappy bike for everyday rides.

    • Price Point: Often premium, as they use high-end, lightweight materials (carbon fiber, high-end suspension) to achieve their performance goals.

  • 2025 Tendencies:

    • Explosion of Models: Nearly every major brand now has a dedicated downcountry model or has heavily updated their short-travel trail bike to fit this category.

    • Technology Trickle-Down: They are benefiting from technology developed for World Cup XC racing ( ultra-lightweight frames, integrated composites) but with geometry borrowed from the trail segment.

    • The "Rider's Bike": This category is winning over enthusiasts who believe the rider's fitness and skill are paramount. It’s seen as a "pure" and engaging riding experience.


3. E-MTBs (Electric Mountain Bikes)

  • Definition: Mountain bikes with an electric motor (typically mid-drive) and battery to assist pedaling. They cover all categories, from XC to downhill, but "Trail" e-MTBs (140-160mm travel) are the most popular.

  • Sales & Market Position (2024-2025):

    • Status: The Market Dominator in Terms of Revenue and Growth.

    • Audience: Incredibly broad. Includes:

      • Existing riders who want to ride further, faster, and conquer bigger days.

      • New riders entering the sport later in life or who may not have the fitness for traditional biking.

      • Bike parks and rental services.

    • Market Share: E-MTBs often represent over 50% of revenue for many bike brands and retailers in Europe (the leading market) and are quickly approaching that in North America. They are the primary driver of new sales.

  • 2025 Tendencies:

    • Performance Refinement, Not Raw Power: The power "arms race" is largely over due to EU regulations (250W motor, 25 km/h assist limit). Innovation is now focused on:

      • Weight Reduction: Lighter batteries and motors are the holy grail.

      • Integration & Aesthetics: Making the bike look and feel as much like a normal bike as possible (e.g., Specialized's SL-style bikes).

      • Software & Tunability: Apps that allow riders to customize power delivery profiles.

    • Segment Specialization: We now have specific E-XC, E-Downcountry, E-Trail, and E-Enduro bikes. The "E-" prefix is becoming just another spec, like wheel size.

    • The "Gateway Drug": E-MTBs are the single biggest factor bringing new, often older, and wealthier customers into the sport. This has massive positive implications for the entire industry (shop sales, trail advocacy, accessories).


Comparative Sales & Tendencies Table (2025 Outlook)

Feature Trail Bike Downcountry Bike E-MTB (Trail Focus)
Sales Volume Stable / Mature High Growth Extreme Growth & Dominance
Sales Revenue Stable High (Premium) Market Dominance (50%+)
Target Rider Core Enthusiast Fitness / Efficiency Seeker Broad (New & Existing Riders)
Key 2025 Trend Blurring with Enduro Mainstream Adoption Lightweight, Integrated "SL" models
Innovation Focus Geometry & Suspension Weight & Geo Efficiency Weight, Software, Integration
Market Pressure Squeezed by DC & E-MTB Rising Regulatory (class laws), Access

Conclusion and Overarching 2025 Tendencies

  1. The Great Diversification: The market is no longer just "XC, Trail, Enduro." It's splitting into hyper-specific niches: E-XC, Downcountry, Trail, E-Trail, Enduro, E-Enduro. Brands are creating models for every possible riding style.

  2. The E-Bike Tide Lifts All Boats: While E-MTBs are taking revenue share, they are bringing vast new resources and customers into the ecosystem. This benefits all categories by funding R&D and growing the community.

  3. The Weight Weenies Are Back (with motors): The next frontier for high-end E-MTBs is drastic weight reduction, creating bikes that ride almost like acoustic bikes but with a subtle boost. See brands like Specialized (SL), Orbea (RS), and Trek (EXe) leading this charge.

  4. The "Why" Matters: The choice between these bikes is less about technical specs and more about the rider's goal:

    • Downcountry: "I want to earn my turns and feel every bit of the trail."

    • Trail: "I want one bike that can handle anything I throw at it, powered only by my legs."

    • E-MTB: "I want to explore further, ride with faster friends, and have more fun with less fatigue."

In 2025, the health of the mountain bike industry will be intrinsically linked to the success and adoption of E-MTBs, while the soul of the sport continues to be passionately debated on the trails of Downcountry and Trail bikes.

Odnośnik do komentarza

Zależnie od terenu musisz sam określić czy to bardziej ma być coś z pogranicza XC i trailówek, czy to ma być pancerny HT do katowania na hopach i górskich trasach.

W przypadku pierwszych masz wyższe Grand Canyony*, nowe Procalibery*, Decathlonowe EXPL* (700 = zmiana kół na 29" na dzień dobry) czy choćby Radon Craggera. Mało który przyjmie opony 29"x2.6", na czym może ci zależeć przy dłuższych jazdach w terenie. W przypadku drugich, obecnie Roscoe będzie ci ciężko dorwać bo powyprzedawali, a nowy model dopiero idzie (i wygląda bez szału). Zostają Rose Bonero 2/3*, Orbea Laufey H10/H-LTD, Canyon Stoic 4, czy wyższe modele Commencal Meta HT AM (ale tu jak Roscoe - cena jest dużo wyższa). Zagwiazdkowane rowery przyjmą klasyczny, tylny bagażnik.

Co do długości tras, to wszystko zależy od twojej formy, wyregulowania roweru i terenu. Na płaskopolskę lepsza raczej ta pierwsza grupa, ale w górach szybciej poczujesz jej ograniczenia. W przypadku drugiej - stroma rura podsiodłowa nie jest za wygodna przy dłuższych, płaskich jazdach, ale w pewnym stopniu można to kompensować cofaniem siodełka (obniżając efektywny kąt STA). Tak samo dochodzi kwestia opon - będziesz musiał znaleźć złoty środek między przyczepnością w górach, a oporami toczenia. Rowery z drugiej grupy fabrycznie będą prawdopodobnie przychodzić fabrycznie na glebogryzarkach, na których będziesz się tylko męczyć w płaskopolsce.

Niezależnie od roweru, szukaj czegoś co przyjmie, a najlepiej od razu oferuje jak najdłuższy dropper przy ramie w twoim rozmiarze.

Odnośnik do komentarza

Jak masz nieograniczony budżet, to idziesz w fulla. Dla amatora mającego 8-10k na rower pod ściganie szybszy będzie HT, bezpieczniejszy full. Mam tego luxa traila cf 6, po 120 mm skoku, w testach na youtube same super laurki, jaki to on nie jest szybki na podjazdach, można się ścigać z karbonowymi HT itp. Dupa, nie można. 
 

Większość wyścigów XC w Polsce ma stromy podjazd i jakiś tam techniczny zjazd. Na minutowym podjeździe lux trail traci do wcześniejszego XC 900 dobre 10 sekund. Na minutowym zjeździe zyskuje 2 sekundy. Płaskie szutry wygrywa HT, full wygrywa na jakiś wertepach typu trawiaste wały. W takim bielsku - podjazd daglezjowy na ht minutę szybciej, podjazd jest na tyle równy, że przyczepność tylnego koła się nie liczy. Zjazd na twisterze - to samo. Tam gdzie full wygrywa na nierównym terenie to ht odrabia na wypłaszczeniach. Full jednak daje dużo większe bezpieczeństwo i mniej nas wytelepie. Po szybkiem zjeździe twisterem musiałem dać odpocząć obitym rękom, w fullu od razu byłem gotowy na kolejne zjazdy. W kategorii 10k pln full będzie ważył z pedałami 13,5-14 kg, ht 10 kg. Jak zwiększymy budżet do 20k, ht zejdzie do 9 kg a full w okolice 10,5-11 kg. 

W zawodach wyższych rangi sprawa się trochę zmienia, bo podjazdy zaczynają się po korzeniach, schodach itp, w takich warunkach fulle na podjazdach przestają odstawać za ht. Im większe wasze waty, tym bardziej opłacalny rower full. 

Odnośnik do komentarza

"Oczekuję jakiejś "uniwersalności": raczej typowe trasy w lesie, single tracki z hopkami, okazyjnie traile i bikeparki, ale żeby też dało się dłuższą traskę strzelić."
Ja to bym pod takie zastosowanie kupił hardtaila XC. 
Oczywiście najlepszym był Specialized Chisel Expert 2018 na Rebie 🙂
Ale z tych bieżących też idzie coś wybrać.
Można dostosować coś z tego co kolega wymienił.
Ten z Decathlonu całkiem fajny:

Rower górski MTB XC Rockrider Race 740 karbonowa rama Recon ROCKRIDER | Decathlon
Kellys Gate podobno mocno poprzeceniali.


 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...